Tanulmányunk és előadásunk témája az emlékezet digitális architectúrájának esztétikai felfedezése lesz. Az adattárolási technológiák, archiválási procedúrák példátlan mértékben exteriorizálják az emlékezetet, megalkotkán egy embertől idegen digitális absztrakció halmazt, amelynek az embertől független esztétikai minőségei vannak. (Ernst 2008) A társadalmi ágencia szétszóródásából adódóan komplexebbé válnak a társadalmi és technológiai folyamatok, és ezek a változások nem hagyják érintetlenül az esztétika szféráját sem. (Parisi 2009, Ulmer 2005) Wendy Hui Kyong Chun nézetében az új médiák egy szinte végtelen helyettesíthetőség lehetőségét vetik fel, amely során az emlékezet egyre kevésbé gyökerezik a tényleges világban. Vagyis az audiovizuális technológiák a látást nemhogy kibővítenék, hanem elhomályosítják. (Chun 2013) A természetben gyökerező látásmód helyett exteriorizált, programozott, kiszervezett látásmód válik jellemzővé. Eszmetörténeti előzményként említhetjük Walter Benjamin esztétikai nézeteit is a reprezentáció tömegtermelésének helyettesítő tendenciáiról. (Benjamin 2008 (1936))

Rekurzív folyamatok sokaságát találhatjuk az új médiák által telített társadalmi mezőben. Amint Brian Massumi kiemeli, a kauzalitások társadalmi és ontológiai szinten egyaránt nem egyoldalúak, hanem kölcsönösen hatnak egymásra az "intenzitásokon és az inkorporeális mozgásokon keresztül." (Massumi 2002: 203) Azaz az arhívumok esztétikája az ember számára anti-esztétikus valóságot is megtestesíthet, egy olyan megtört, félresiklott reprezentációt, amely egy poszthumán jövőt ígér. Önmagunk hiányának traumája felveti annak lehetőségét, hogy sohasem voltunk jelen. (Berger 1999)

 

Bibliográfia:

-Almási Miklós (1992) Anti-esztétika - Séták a művészetfilozófiák labirintusában

-Benjamin, Walter (2008 (1936)) The Work of Art in the Age of Mechanical

Reproduction

-Berger, James (1999) After the End. Representations of Post-Apocalypse

-Chun, Wendy Hui Kyong (2013) Programmed Visions: Software and Memory

-Ernst, Wolfgang (2008 (2002)) Archívumok morajlása

-Kroker, Arthur és Kroker, Marlouise (szerk. 2013) Critical Digital Studies

-Massumi, Brian (2002) Parables for the Virtual

-Parikka, Jussi és Sampson, Tony D. (szerk. 2009) The Spam Book

-Parikka, Jussi (2015) Geology of Media

-Sampson, Tony D. (2012) Virality. Contagion Theory in the Age of Networks

Szerző: Asztyi  2016.04.27. 23:28 Szólj hozzá!

Címkék: kritika előadás konferencia filozófia művészet esztétika bölcsészettudomány VI. EMV művészet és kritika

A bejegyzés trackback címe:

https://emvkonferencia.blog.hu/api/trackback/id/tr388669000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása