A dolgok, információk megőrzése alapvetően a haláltól való félelemből eredeztethető, tehát a megsemmisülés, a felbomlás, a hiány materialitása kísértetként lengi körül a hagyatékokat, archívumokat. Jacques Derrida nézetében az előhívás, felidézés motívumaitól elválaszthatatlan a szorongás, a halál rettenetétől való félelem. Mint írja Derrida a reprezentáció "soha nem szorongás nélkül való." (Derrida 1995: 119) A visszaidézés a halottakat újra életrehívja, viszont ez a retroaktív emlékezet reflektálatlan módon visszakozik önnönmaga negativitásának elfogadásától.
Előadásunkban a hagyatékok önmegsemmisítő működésének egy konkrét, esztétikai példáját mutatnánk be, nevezetesen Joel-Peter Witkin szubverzív jellegű csendéletein keresztül. Witkin képein az anyag gazdagságát, a dolgok barokkos tobzódását az oda nem illő halott, amputált, rothadásban lévő testrészek jelenléte töri meg. Képei így egyértelműen utalnak az archiválás, a megőrzés kudarcos jellege mellett, a műalkotások materiális felbomlására is. Witkin művészete olyan szellemeket, démonokat, kísérteteket ábrázol, amelyek megkérdőjelezik az élet és halál közötti differenciát. (Scwenger 2006: 163) Ezek a fényképek bennünket is kiüresítenek, a halál előtt nyitják meg egzisztenciánkat. Witkin képein sajátos dialektikát fedezhetünk fel az archiválást, a megőrzést alapvetően is jellemző rendezettség és a természetes helyeikről elvándorolt testrészek furcsa jelenléte, rendetlensége között. Mint Sade márki írja "a természet rendetlensége magában hordoz valami pikantériát, ami alighanem sokkal erősebben hat az idegrendszerre, mint a legszabályosabb szépségek." (Marquis de Sade 1986: 32) Witkin fényképein sajátosan keveredik össze a szépség, a megőrzés szabályossága, és a természet ezen eredendő rendetlensége. Előadásunkban a fényképek, archívumok felbomlásán keresztül mutatjuk be ennek a rendezetlenségnek a kikerülhetetlenségét, letagadhatatlanságát, és az idő poszthumanisztikus uralmát.
Válogatott bibliográfia:
-Barthes, Roland (1983) Mitológiák (Budapest: Európa)
-Berger, James (1999) After the End. Representations of Post-Apocalypse
(London és Minneapolis: University of Minnesota Press)
-Blanchot, Maurice(1995) The Writing of the Disaster (Lincoln és London:
University of Nebraska Press)
-Derrida, Jacques (1995) Marx kísértetei. Az adósállam, a gyász munkája és az új
Internacionálé (Pécs: Jelenkor Kiadó)
-De Sade, Marquis (1986) Szodoma százhúsz napja (Budapest: Athenaeum 2000
Kiadó)
-Gordon, Avery F. (2008) Ghostly Matters. Haunting and the Sociological
Imagination (London és Minneapolis: University of Minnesota)
-Nayar, Pramod K. (2014) Posthumanism (Cambridge és Malden: Polity)
-Roden, David (2014) Posthuman Life. Philosophy at the Edge of the Human
(London és New York: Routledge)
-Schwenger, Peter (2008) The Tears of Things. Melancholy and Physical Objects
(London és Minneapolis: University of Minnesota Press)