A műalkotások „szerves egységének” [organic unity] közismert problémája az Új Kritika nyomán a 20. század derekán ismét népszerűvé vált az angolszász irodalomkritikai diskurzusban. Mit jelent az egység? Mi teszi a művet „szervessé”, van-e olyan „fokozat”, ahol már nem beszélhetünk „koherenciáról”, s e kérdéses pont meghatározható-e egyáltalán? A szervesség kritériuma, melyre többnyire Platón Phaidrosza (264c) és Arisztotelész Poétikája alapján utalnak vissza rendre a kritikusok, gyakorta túlontúl szigorúan vett „szabályesztétikát” implikál, hangsúlyozva, hogy bármely rész elvétele a mű (mint szerves egész) teljes összeomlásához vezetne. A másik póluson azonban olyan érvekkel találkozni, miszerint a műből akár el is hagyhatóak bizonyos részek, vagyis az ún. „töltelékszavak”, ameddig a relevánsabb szerkezeti „tartóelemek” (pl. kezdet és vég) a helyükön állnak, azaz a mű „adekvát” vagy esszenciális, valamint „inadekvát” részekre bontható. Az előadás ez utóbbi, már Luigi Pareyson Esteticá-ja által is érintett provokatív álláspontot vizsgálja meg egy 1960-as évekbeli vitán keresztül, melyet Catherine Lord, a Syracusa Egyetem professzora generált, s mely diskurzusban többek mellett P. Hutchings, G. N. G. Orsini, Kenneth M. Stapp, Harold Osborne vett részt főként a The Journal of Aesthetics and Art Criticism hasábjain. S minthogy az egység kérdését nem lehet művészeti ágak, vagy műfajok feletti fogalomként kezelni, az előadás egy, a viták által is érintett művet, az amerikai Robert Frost „Stopping By Woods on a Snowy Evening” (1923) című költeményét is elemezni kívánja.

Szerző: Asztyi  2018.05.01. 13:56 Szólj hozzá!

Címkék: előadás konferencia irodalom egyetem művészet esztétika bölcsészettudomány VIII. EMV

A bejegyzés trackback címe:

https://emvkonferencia.blog.hu/api/trackback/id/tr3513882808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.