A dolgok, információk megőrzése alapvetően a haláltól való félelemből eredeztethető, tehát a megsemmisülés, a felbomlás, a hiány materialitása kísértetként lengi körül a hagyatékokat, archívumokat. Jacques Derrida nézetében az előhívás, felidézés motívumaitól elválaszthatatlan a szorongás, a halál rettenetétől való félelem. Mint írja Derrida a reprezentáció "soha nem szorongás nélkül való." (Derrida 1995: 119) A visszaidézés a halottakat újra életrehívja, viszont ez a retroaktív emlékezet reflektálatlan módon visszakozik önnönmaga negativitásának elfogadásától.

Előadásunkban a hagyatékok önmegsemmisítő működésének egy konkrét, esztétikai példáját mutatnánk be, nevezetesen Joel-Peter Witkin szubverzív jellegű csendéletein keresztül. Witkin képein az anyag gazdagságát, a dolgok barokkos tobzódását az oda nem illő halott, amputált, rothadásban lévő testrészek jelenléte töri meg. Képei így egyértelműen utalnak az archiválás, a megőrzés kudarcos jellege mellett, a műalkotások materiális felbomlására is. Witkin művészete olyan szellemeket, démonokat, kísérteteket ábrázol, amelyek megkérdőjelezik az élet és halál közötti differenciát. (Scwenger 2006: 163) Ezek a fényképek bennünket is kiüresítenek, a halál előtt nyitják meg egzisztenciánkat. Witkin képein sajátos dialektikát fedezhetünk fel az archiválást, a megőrzést alapvetően is jellemző rendezettség és a természetes helyeikről elvándorolt testrészek furcsa jelenléte, rendetlensége között. Mint Sade márki írja "a természet rendetlensége magában hordoz valami pikantériát, ami alighanem sokkal erősebben hat az idegrendszerre, mint a legszabályosabb szépségek." (Marquis de Sade 1986: 32) Witkin fényképein sajátosan keveredik össze a szépség, a megőrzés szabályossága, és a természet ezen eredendő rendetlensége. Előadásunkban a fényképek, archívumok felbomlásán keresztül mutatjuk be ennek a rendezetlenségnek a kikerülhetetlenségét, letagadhatatlanságát, és az idő poszthumanisztikus uralmát.

Válogatott bibliográfia:

-Barthes, Roland (1983) Mitológiák (Budapest: Európa)

-Berger, James (1999) After the End. Representations of Post-Apocalypse

            (London és Minneapolis: University of Minnesota Press)

-Blanchot, Maurice(1995) The Writing of the Disaster (Lincoln és London:

            University of Nebraska Press)

-Derrida, Jacques (1995) Marx kísértetei. Az adósállam, a gyász munkája és az új

            Internacionálé (Pécs: Jelenkor Kiadó)

-De Sade, Marquis (1986) Szodoma százhúsz napja (Budapest: Athenaeum 2000

            Kiadó)

-Gordon, Avery F. (2008) Ghostly Matters. Haunting and the Sociological

            Imagination (London és Minneapolis: University of Minnesota)

-Nayar, Pramod K. (2014) Posthumanism (Cambridge és Malden: Polity)

-Roden, David (2014) Posthuman Life. Philosophy at the Edge of the Human

            (London és New York: Routledge)

-Schwenger, Peter (2008) The Tears of Things. Melancholy and Physical Objects

            (London és Minneapolis: University of Minnesota Press)

Szerző: Asztyi  2017.05.02. 11:30 Szólj hozzá!

Címkék: előadás konferencia egyetem filozófia művészet idő esztétika bölcsészettudomány VII. EMV

A bejegyzés trackback címe:

https://emvkonferencia.blog.hu/api/trackback/id/tr8712473463

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.