Édouard Manet életműve a művészettörténészek számára mindig is kulcsfontosságú volt a modern festészet kialakulása szempontjából. Művészetét a nyolcvanas-kilencvenes években amerikai művészettörténészek állítják újra az érdeklődés középpontjába, most mégis honfitársainak korábbi elemzéseihez nyúlunk vissza. A legfontosabb francia elemzőnek talán Georges Bataille számít, aki Manet szakítását hangsúlyozza az egész őt megelőző festészeti tradícióval. Michel Foucault, a huszadik század második felének egyik legmeghatározóbb gondolkodója csatlakozik e gondolatkörhöz egy írott formában még franciául is csak néhány éve elérhető előadásában. Előadásom a két francia szerző elemzését vizsgálja, a vizsgálódás fókuszát pedig arra helyezi, hogy mi az, ami szerintük Manet‑t igazán modernné teszi. Úgy tűnik, Bataille és Foucault néha jobban ragaszkodnak egy-egy sajátosan kialakított Manet‑figura saját filozófiai világukba illesztéséhez, mint a tényekhez. A transzgresszió fogalmából kiinduló Bataille elsősorban Manet ártatlan radikalitására helyezi a hangsúlyt: az ő Manet‑ja mindennél jobban vágyik az elismerésre, mégis folyamatosan megsérti a fennálló társadalmi normákat festészetével. Foucault számára Manet sokkal rafináltabb figura, aki meglehetősen tudatosan törekszik az új formák létrehozására. Manet életműve remekül illeszkedik az egymást diszkontinuus módon követő kultúrtörténeti korszakok, más néven episztémék A szavak és a dolgokból ismert elméletébe. Ez azt jelenti, hogy Manet minden ízében modern festészete magába sűríti a korszak legfontosabb kulturális átrendeződését, azaz a reprezentáció uralmának végét.

Szerző: emv III  2013.04.30. 00:56 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://emvkonferencia.blog.hu/api/trackback/id/tr455253699

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.