Az előadói test az operában betöltött szerepe és az előadói test mint problémák forrása kapcsán az egyik legkézenfekvőbb téma számomra a nadrágszerepek mint a nemi és szexuális kétértelműség terének tárgyalása. Az előadás első felében szeretném röviden bemutatni a nadrágszerepek helyét az operairodalomban, felvázolva változó pozícióikat és jellemzőiket a különböző korszakokban, a barokktól kezdve Rossini hősszerepein át Richard Strauss az utolsó jelentős nadrágszerepeket magába foglaló munkásságáig. Az előadás második felében pedig Strauss operáinál maradva a Rózsalovag és Octavian szerepének példáján szeretném tárgyalni a travesti szerepekkel felmerülő problémákat, melyeket határozottan ki is emel az opera kendőzetlen erotikája, valamint a cselekmény folyamán végbemenő többszörös nemi szerepcsere. Mikor és mennyire hajlandó a néző elfogadni a női énekes által alakított férfi szerep színpadi illúzióját, és mikor válik az problematikussá? Hogyan értelmeződik az előadók és a közönség részéről a nem és szexualitás kérdése, mikor az elvileg férfi-női párost két nő alakítja? Milyen változások figyelhetőek meg egy opera színpadra állításának történetében a travesti szereplő nemisége és szexualitása kezelésében?