Időpont: 2017. május 5. (péntek)
Védnökség: Dr. Somlyó Bálint tanszékvezető, habil. egyetemi docens
Dr. Bacsó Béla egyetemi tanár
„Az akcionizmus a világ kezdete óta létezik. Ebbe nem érdemes most mélyebben belemenni. Semmiféle konkrét, fix világértelmezés nincs, pontosabban: egyedül Mítosz van.”
(St.Auby Tamás)
Az ELTE BTK Esztétika Tanszékének hallgatói konferenciája immár hetedik alkalommal jelentkezik, s ezúttal művészet és idő viszonyát ajánlja a doktori, mester- és alapképzésben résztvevők figyelmébe.
Foucault szerint a jelen korszak talán majd a tér korszaka lesz, miután a XIX. század oly megszállottan foglalkozott a történetiséggel. Ugyanakkor azt is el lehet mondani, hogy a XX. század többek között éppen az idő újrafelfedezésének és kritikájának jegyében kezdte el művészi és intellektuális forradalmait (Bergson, Proust, Husserl, Heidegger), gondolva akár az avantgárd „időmontázsokra”, a tudatfolyam regények egymást keresztező vagy körkörös időtapasztalatára, az objektív idő fenomenológiai felszámolására. De hogy állunk a művészet idejével ma? A töredezettség, a párhuzamosság, az átmenetiség „nem-helyeinek” korszaka a műalkotás idejét, s a művészeti ágak temporális jellemzőit is kihívás elé állítja – léteznek-e még időtlen, örökérvényű művészi formák? Miként viszonyulhatunk eközben az efemerhez, s az olyan művészeti irányzatokhoz, mint a performance, a fluxus, a happening, melyeken „könyörtelenül” és szándékoltan fog az idő? S bár a „korszellem” általános értelemben is nyomot hagy a kulturális formákon, kritériuma-e még a műalkotásnak a korra adott reflexió? Feltétlenül giccsnek kell-e még tekintenünk az anakronizmusokat? Az időről való elmélkedés az esztétika hermeneutikai alapkérdéseihez is elkalauzol: hogyan értjük meg a klasszikusokat? Miként válik egy mű „jelenvalóvá”? Mit jelent elidőzni egy műnél?
Természetesen a horizont a hallgatók kutatásainak megfelelően szélesíthető, az irányok kreatívan megválaszthatóak. A 150- 200 szavas absztraktokban elemző, kritikai megközelítéseket várunk, a 15 perces előadások lehetnek elméleti, történeti jellegűek, s természetesen konkrét műelemzések is.
Az absztraktok beküldési határideje: 2017. április 23.