A 19. század egyik legmeghatározóbb költője Petőfi Sándor, elsősorban a közoktatás, másodsorban a recepció miatt. Az irodalomtörténészek talán fordított sorrendben említenék ezeket, azonban a korban kialakult nemzeti diskurzus dominálja a mai általános szemléletet. Petőfi esetében e hatást az 1950-90-ig tartó irodalomtörténet-írás sem szűntette meg, csak a költő forradalmi személyiségére helyezte a hangsúlyt. Radikális átértelmezést nem tudott produkálni, mivel maga is a kultusz logikájával és nyelvével élt a költőkkel kapcsolatban. Ennek alapja a kortárs kritikában gyökerezik, amely Petőfi pályakezdésekor már kultikus jelleget mutatott. Avagy mégsem, mert a kritikák döntően elmarasztalóak a pályakezdés elején, leginkább a kezdetleges irodalmi gépezet (ipar) támogatja a szerző hírét. A kortársak értékelése felületes, címszavakra támaszkodik, a fogyasztó előfizetők felületes irodalmi érzékére; ebből kifolyólag sokkal érdekesebb negatívot képesek adni a bírálatok. A műveket elmarasztaló írások szempontjai főként az irodalmi konvenciók megsértése, nyelvhasználati illetlenségek és maguknak a kritikai reflexióknak az elvetése. A bírálatok láthatóan egy tudatlanul érzékelt törésre épülnek, amely a tárgyalt szerző művei és az őket megelőző irodalmi hagyomány között jött létre. E törést Milbacher Róbert a genette-i hypertextuális viszonyával magyarázza, amely filológiailag legalábbis nehezen kimutatható kapcsolatot tételez elő- és utószöveg között. E hasadéknak azonban van egy nagyobb, politikai tétje is, amely az érzékelhetők rancière-i fogalmának átrendezéseként interpretálható.

Szerző: Asztyi  2016.04.27. 23:40 Szólj hozzá!

Címkék: kritika előadás konferencia művészet esztétika bölcsészettudomány VI. EMV művészet és kritika

A bejegyzés trackback címe:

http://emvkonferencia.blog.hu/api/trackback/id/tr978669030

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.