A tömegkultúra nem ismeri a hitelességet, csak a közhelyet és az ismétlést. Ezért kényszerítheti arra a művészetet, hogy először az ilyen jellegű befogadás felé nyíljon meg, s a szemlélőt csak ezután terelje valami másfelé. A művészet minderre kettős játékkal felel: egyfelől megkérdőjelezi, másfelől ezáltal életben is tartja önmagát.” (Belting: A művészettörténet vége)

Murakami Takashit Japán Andy Warholjának tekintik.  Az 1962-ben született képzőművész a Tokiói Művészeti Egyetemen diplomázott japán hagyományos festészet (nihonga) szakon. Bár szakképzetsége a hagyományos japán festészeti formák felé vihette volna, Murakamit a kortárs otaku szubkultúra ihlette meg – superflat néven pedig mozgalmat indított, amelynek alkotói a manga és anime műfajok eszközeit használják fel munkájuk során. Murakami azóta is a tömegkultúrán belül mozog igazán otthonosan: „cuki” alakjai hátborzongatóan mosolyognak, műanyag szobrai pedig az érzelem és cél nélküli szexualitás jelenségét figurázzák ki. Murakami emellett Louis Vuitton kiegészítőket díszít, kurátorként tevékenykedik és egy időben rádióműsort is vezetett. Valódi sztárművész – egyben társadalmának egyik legnagyobb kritikusa, az otaku szubkultúrát kommentáló munkái például izgalmasan árnyalják képünket Japánról az ezredfordulón. Az előadás ezért Murakami munkásságának kritikai felhangjaira koncentrál majd, arra, hogy mi rejlik alakjainak boldog, üres tekintete mögött. Ehhez fontosabb képei mellett részletesebben elemzem 1998-as szobrát, az Én magányos cowboyom („My Lonesome Cowboy”) című alkotását is.

Szerző: Asztyi  2016.04.27. 23:06 Szólj hozzá!

Címkék: konferencia esztétika bölcsészettudomány V. EMV Konferencia (Esztétika és természet) VI. EMV művészet és kritika

A bejegyzés trackback címe:

http://emvkonferencia.blog.hu/api/trackback/id/tr868668972

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.