A szemléleti élet eredeti evidenciáinak terrénuma, vagyis az életvilág a nyelv csábításának engedve és a beszédnek egyre nagyobb teret hagyva folytonosan vonja meg magát tőlünk. E nyelven keresztüli megvonásban (az életvilág destruálódásában) épül ki mintegy életvilág-szurrogátumként a mindannyiunkat körülvevő, szocio-kulturális, funkcionális és kommunikatív környezet, amely a kommunikáló személyek egymás kölcsönös megértése és egyetértése által konstituálódik. Ez a praktikus nyelvi világ mint környezet – miként azt Husserl egy följegyzésében írja – „csakis a kifejezésben és a kifejezés megértésén keresztül, mint egy nagyon is közvetett tapasztalati mód van jelen.” (Hua. XXXIX. 347. o.) Tehát az ember mint szocio-kulturális környezetének lakója megelégedve a környezete nyújtotta nagyon is közvetett tapasztalati móddal, lemond a szemléleti élet eredeti evidenciáiról, vagyis  állandó eredetvesztésben áll. Egyéb módok mellett, de azonos céllal az eredetvesztés elleplezését szolgálja a folyamat, amelyet Rüdiger Bubner az életvilág esztétizálásának nevez. Az életvilág esztétikai el- és berendezésében válik az emberi életkörnyezet triviálissá, és e folyamatban adja föl a valóság „ontológiai kitüntetettségét az általánosan giccsé vált látszat javára,” (Bubner) és ennek következtében tokozódik be a művészet az életkörnyezet funkcionlaitásába. Ugyanakkor a műalkotás, már amennyiben egyáltalán műalkotás, éppen életkörnyezetünk praktikus trivialitását, az eredetvesztés elleplezését kezdi ki. Tehát amennyiben a művészet az életvilág berendezésének funkcióját tölti be, addig nem beszélhetünk tulajdonképpeni művészetről. Előadásomban e vázlatosan fölvetett témákat kívánom részletesebben tárgyalni.

Szerző: emv konferencia  2012.05.02. 22:48 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://emvkonferencia.blog.hu/api/trackback/id/tr724484499

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.